Industria auto din Europa, într-o criză de proporții astronomice. Scumpirile ireale din ultimii ani fac victime
Industria auto din Europa traversează o perioadă de mari provocări, determinată de reglementările stricte legate de emisii, dar și de creșterea accelerată a prețurilor mașinilor. În contextul tranziției către vehiculele electrice (BEV) și al competiției tot mai acerbe cu producătorii din China, viitorul producătorilor auto europeni pare incert.
Conform unui raport Jato Dynamics, în primele trei trimestre din 2024, în Europa s-au înregistrat doar 9,74 milioane de autoturisme noi, cu mult sub nivelul de 12,11 milioane de unități din aceeași perioadă a anului 2019. Această scădere accentuată reflectă nu doar efectele crizelor recente, ci și o problemă structurală în industria auto.
Reglementările de emisii și presiunea asupra prețurilor
Uniunea Europeană a impus ca toate mașinile noi vândute până în 2035 să fie capabile să funcționeze fără emisii, o măsură esențială pentru combaterea schimbărilor climatice. Cu toate acestea, implementarea acestor reglementări a dus la creșterea prețurilor mașinilor. În Germania, de exemplu, prețul mediu al unui autoturism este acum de 56.735 de euro, depășind venitul anual mediu brut al unui angajat german, care este de 51.900 de euro. Situația este similară și în alte piețe importante precum Franța, Italia, Spania sau Marea Britanie.
Deși vehiculele electrice sunt promovate ca soluția viitorului, prețurile lor încă nu sunt suficient de accesibile pentru a stimula o tranziție masivă. În mod surprinzător, prețurile vehiculelor cu motoare cu combustie internă (ICE) au crescut într-un ritm chiar mai rapid decât cele ale vehiculelor electrice. Între 2019 și 2024, în Germania, prețurile mașinilor ICE au crescut cu 26,1%, comparativ cu o creștere de doar 5,2% pentru BEV-uri.
China, în schimb, a reușit să câștige teren prin exportul de vehicule electrice accesibile, datorită unei rețele bine stabilite pentru producția de baterii. În perioada ianuarie-septembrie 2024, din cele 7,2 milioane de BEV-uri vândute la nivel global, 4,1 milioane au fost vândute în China, iar 3,7 milioane au fost produse de companii chinezești.
Impactul asupra producătorilor europeni
Creșterea prețurilor la vehicule reprezintă o amenințare directă la adresa viitorului industriei auto europene. Conform lui Felipe Munoz, analist global la Jato Dynamics, piețele auto din Europa sunt în mod tradițional mature și nu mai pot susține creșteri rapide. Cu toate acestea, pierderea echivalentului a 3,3 milioane de unități vândute între 2019 și 2023 sugerează o problemă mai profundă, care depășește ciclurile economice normale.
Munoz atrage atenția asupra faptului că industria europeană se confruntă cu o dublă provocare: menținerea profitabilității în contextul creșterii costurilor și competiția tot mai dură din partea Chinei. În timp ce BEV-urile reprezintă doar 15% din totalul înmatriculărilor de autoturisme din Europa, producătorii chinezi avansează rapid, oferind alternative mai ieftine.
Deși mulți cred că vehiculele electrice sunt cauza principală a creșterii prețurilor, datele arată că vehiculele ICE au fost, de fapt, un factor major în această tendință. În Franța, de exemplu, prețurile BEV-urilor au scăzut cu 6,4% între 2019 și 2024, în timp ce prețurile vehiculelor ICE au crescut cu 10,4%.
Industria auto europeană se află la o răscruce, fiind nevoită să găsească soluții rapide pentru a reduce costurile și a face vehiculele accesibile. Într-o piață din ce în ce mai competitivă, în care China devine o superputere în domeniul auto, producătorii europeni riscă să-și piardă relevanța.
Viitorul depinde de capacitatea acestora de a inova, de a îmbunătăți lanțurile de aprovizionare și de a răspunde cerințelor pieței. În caz contrar, industria auto europeană ar putea fi profund afectată, cu consecințe economice majore pentru regiune.